Resipi baru



Masa kami balik kampung hariraya Aidil Adha baru-baru ni, kami singgah di sebuah restoran di penghujung lebuhraya timur barat, iaitu Batu Melintang. Hujan masih lebat masa tu. Dalam kepala ingat nak pekena sup ekor atau mi bandung jer. Bila kami tengok menu, ada pulak resipi baru yang sangat mengejutkan kami - goreng berlada belut bersama cendawan! Apa tunggu lagi, semua anak beranak kami order benda yang sama, 4 pinggan.

Rasanya? Memang terangkat. Semua terangkat, ibu jari, mata, telinga, selera. Saya tak sempat melihat anggota2 lain yang juga terangkat. Tapi percayalah, ia memang terangkat. Peghhhh..

Dek kesedapan sehingga menjilat jari itu, dua orang anak saya yang kebetulannya sedang bercuti semester (seorang di Shah Alam dan seorang lagi di Sabah) sempat pulak ajak singgah di kedai yang sama masa kami balik ke Kuala Lumpur dua hari kemudian. Empat pinggan lagi menjadi hidangan kami.

Heran jugak, anak saya yang geli geleman melihat belut di TV itu bukan main berselera menguyah belut yang besar, gemuk dan berisi itu. Memang sedap. Apatah lagi digoreng bersama belut yang penuh isi.

Lihatlah bagaimana besarnya sengih Along dapat makan belut.

1 comment:

D'Rimba said...

Minat gila nak jadi usahawan tapi masih tak dapat peluangpun ha.........